Niin se aika vaan kuluu. Puolitoista kuukautta sitten tein melko nopealla aikataululla päätöksen muutosta talveksi Espanjaan. Silloin tuntui että aikaa asioiden järjestelemiseen on ruhtinaallisesti, suorastaan liikaakin. Tänään on päivälleen kuukausi aikaa lähtööni ja kaikki asiat alkavat olla aika hyvin mallillaan, lukuunottamatta muutamia teknisiä käytönnön asioita, jotka on mahdollista hoitaa vasta aivan päivä tai pari ennen lähtöä. Luulen ainakin tarvitsevani sähköä syksyn pimeydessä aivan viimehetkiin asti eikä ilman juoksevaa vettäkään kovin aikaisin ole syytä katkaista. Nämä toimenpiteet varmasti onnistuvat kohtuullisen helposti aivan lähdön kynnyksellä. Tosin vesijohtojen tyhjeneminen kai kannattaa varmistaa hyvinkin huolellisesti ainakin niiltä osin kuin ne talven aikana joutuvat pakkasten kanssa tekemisiin. Siinä voi tuttu putkimies saada tehdä pienen hetken viikonlopputöitä ainakin pannun lämminvesikierukan kanssa, ettei aikanaan palatessani ole odottelemassa ikävää yllätystä. Jonkinlaista imuoperaatiota hän minulle jo tarjoili asian hoitamiseksi, eikä ilmeisesti pieni määrä glykooliakaan olisi pahasta. Vaan antaa ammattimiehen hoitaa asia parhaaksi katsomallaan tavalla.
Moninaisten muiden asioiden hoitamisessa on tullut vastaan erinäisiä yllättäviäkin ongelmia. Meillä kaikilla on olemassa tukku erilaisia sopimuksia joiden tekeminen nykymaailmassa ja nykyisillä sähköisillä yhteyksillä on tavattoman helppoa. Pari klikkausta hyödykkeen, mikä se sitten milloinkin onkaan, sivuilta ja asia hoituu kivuttomasti ja lasku tulee pääsääntöisesti suoraan sähköpostiin tai e-laskulla pankkiohjelmaan. Kun haluaisi näitä sopimuksia alkaa purkamaan, ei asia olekaan enää ollenkaan yksinkertainen. Aika harvan toimittajan sivuilta löytyy kohta, josta voisi tuosta vain peruuttaa tilauksen tai saada sitä edes tauolle. Tuo tauolle jääminenhän tällaisessa tapauksessa olisi kai kaikkein paras vaihtoehto kun elämän kuitenkin on tarkoitus taas jatkua normaaleissa uomissaan joskus ensi kevään aikana. Puhelimellahan tällaiset asiat on yleensä totuttu hoitamaan mutta tänä päivänä se ei enää olekaan aivan yksinkertaista. Pääsääntöisesti saa ensimmäisen tunnin puhelusta kuunnella yleensä aika epämääräistä musiikkia ja kun joku sitten suostuu vastaamaan, aika usein todetaan että eihän tällaista asiaa herraparatkoon voi puhelimella hoitaa. Usein kehotus on tunnistautua firman kotisivuille pankin verkkotunnusten avulla ja sitten siellä olevan yhteydenottolomakkeen avulla suorittaa irtisanominen joka vielä varmistetaan virkailijan vastapuhelulla. Tämän puhelun aikana sitten saa todistella hyvin perusteellisesti tarpeidensa loppumisen. Joissain tapauksissa on likimain kyseenalaistettu koko maastapoistumisen mielekkyys kun kerran näin hyviä palveluja on Suomessa tarjolla. Onneksi olen aika sitkeää laatua päätöksissäni, enkä ainakaan vielä ole perunut lähtöäni.
Tällaisessa tilanteessa huomaa erityisen hyväksi tuon paperittoman e-laskusysteemin samoin kuin tietysti pankkiohjelmatkin, joita ilman kai ei enää tulisi mitenkään toimeen. Ei ainakaan tällaisessa minulla edessä olevassa elämäntilanteessa, koska eiväthän kotimaiset maksut kokonaan kuitenkaan lopu vaikka muualla asuukin. Ainakin kun aikomus on asua vain väliaikaisesti. Mutta ei niin paljon hyvää, ettei myös jotain huonoa tässäkään asiassa. Yllättäen löytyy vielä laskuttajia, kohtuullisen suuria ja kansainvälisiä yrityksiä, jotka haluavat lähettää laskunsa kirjekuoressa ja paperille kirjoitettuna, eikä vaihtoehtoa ole. Varmaan ne saisi tulemaan myös talviseen osoitteeseeni mutta enpä niitä sinne halua käännettävän sillä siinä tapauksessa uskon joutuvani ennemmin tai myöhemmin tekemisiin ulosottomiehen kanssa matkalla hävinneen ja siksi maksamatta jääneen pienen laskun takia. Tässä asiassa joudun siis turvautumaan naapuriapuun, onneksi oman tyttäreeni. Loppu kuitenkin hyvin, eli kaikki hyvin. Nyt nämä ongelmat on suurinpiirtein hoidettu ja eikun sohvalle odottamaan ajan kulumista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti